Διακοπή καπνίσματος: Γιατί παίρνουμε κιλά;

23 Απριλίου 2015

Πόσα κιλά παίρνουμε μετά τη διακοπή του καπνίσματος; Πού οφείλονται οι αλλαγές στο βάρος πρώην καπνιστών; Τι δείχνουν οι έρευνες.

«Το κάπνισμα δεν κάνει καλό στην υγεία» - μία ρήση, την οποία επαναλαμβάνουν συνεχώς οι γιατροί. Οι λόγοι είναι, λίγο πολύ γνωστοί, και κοινώς αποδεκτοί. Παρ' όλα αυτά, πολλοί αγαπούν το κάπνισμα και δεν θέλουν ή δεν μπορούν να το κόψουν εύκολα. Δεν είναι λίγοι μάλιστα αυτοί που αρνούνται να κόψουν το κάπνισμα, επειδή, όπως υποστηρίζουν, φοβούνται τα περιττά κιλά.

Σύμφωνα με σχετικές έρευνες, το 80% των καπνιστών που κόβουν το κάπνισμα παίρνουν μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα περίπου επτά κιλά, κατά μέσο όρο. Πρόκειται για μία σημαντική αύξηση βάρους, η οποία τις περισσότερες φορές είναι εξαιρετικά δυσάρεστη για τους πρώην καπνιστές. Διαψεύδοντας, πάντως, τα στερεότυπα, πρόσφατες έρευνες συγκλίνουν στο ότι αυτές οι απότομες μεταβολές στο ανθρώπινο βάρος δεν οφείλονται αποκλειστικά στην αλλαγή του μεταβολισμού, την έντονη όρεξη ή τη μεγαλύτερη κατανάλωση σοκολάτας και άλλων γλυκών μετά τη διακοπή του καπνίσματος.

Eρευνητές, μελέτησαν τις αλλαγές στο βάρος πρώην καπνιστών και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι αυτές οφείλονται κυρίως σε αλλαγές που παρατηρήθηκαν στην εντερική χλωρίδα τους. Oι ερευνητές παρατήρησαν ότι τα άτομα που είχαν μόλις σταματήσει το κάπνισμα είχαν αναπτύξει στο έντερό τους βακτήρια που εντοπίζονται και στην εντερική χλωρίδα ατόμων με παχυσαρκία. Και αυτό, παρότι οι πρώην καπνιστές που πήραν επιπλέον κιλά, υποστηρίζουν ότι δεν έκαναν στο μεταξύ καμία αλλαγή στο διατροφικό τους πρόγραμμα και πάντως δεν προσέθεσαν τροφές που παχαίνουν στο διαιτολόγιό τους.

Τα επίμαχα βακτήρια που απαντώνται, τόσο σε πρώην καπνιστές όσο και σε άτομα με πρόβλημα παχυσαρκίας, έχουν τη τάση να χρησιμοποιούν ενέργεια που περικλείεται σε τροφές που καταναλώνει ο άνθρωπος και στη συνέχεια να τη μετατρέπουν ευκολότερα σε λίπος, στην κοιλιά και τους γοφούς. Σύμφωνα με άλλες έρευνες, τα βακτήρια αυτά προκαλούν δυσλειτουργίες στο έντερο, οι οποίες με τη σειρά τους εμποδίζουν την ομαλή λειτουργία του πεπτικού συστήματος. Αυτή η χημική διεργασία φαίνεται να είναι, λοιπόν, σύμφωνα με τα επιστημονικά αποτελέσματα, η αιτία της μεγάλης κοιλιάς, που εμφανίζουν ξαφνικά, και συχνά, πολλοί πρώην καπνιστές που αποφάσισαν να ακολουθήσουν έναν πιο υγιεινό -κατά τα λοιπά- τρόπο ζωής.

Γιατί όμως οι πρώην καπνιστές αυξάνουν το βάρος τους;

Πολλοί είναι οι λόγοι για τους οποίους αυξάνουν το βάρους τους οι πρώην καπνιστές: • Αρχικά, φαίνεται πως η νικοτίνη έχει την ικανότητα να αυξάνει ελαφρά το μεταβολισμό μας. Από μελέτες έχει εξαχθεί το συμπέρασμα ότι 20 τσιγάρα προκαλούν αύξηση του βασικού μεταβολισμού κατά 8%-11%. Διακόπτοντας λοιπόν το τσιγάρο μειώνεται ελαφρά και ο βασικός μεταβολικός ρυθμός με αποτέλεσμα να ευνοείται η μικρή αύξηση του βάρους.
• Η νικοτίνη, το πιο ενεργό συστατικό του καπνού, έχει παρατηρηθεί πως προκαλεί καταστολή της όρεξης, επηρεάζοντας συγκεκριμένα σημεία του εγκεφάλου που σχετίζονται με το αίσθημα της πείνας. Με τη διακοπή του καπνίσματος, «βελτιώνεται» τόσο η αίσθηση της πείνας όσο και η γευστική ικανότητα των καπνιστών με αποτέλεσμα το φαγητό να γίνεται πιο ελκυστικό.
• Συχνά το φαγητό υποκαθιστά τη χρήση του τσιγάρου, με αποτέλεσμα πολλοί πρώην καπνιστές να καταφεύγουν στο τσιμπολόγημα όταν θέλουν «να νιώσουν καλύτερα».
• Παράλληλα, συχνά παρατηρείται, το φαγητό να καλύπτει την ανάγκη των καπνιστών να κρατάνε κάτι στα χέρια τους.

Ανατρέψτε τις δικαιολογίες και πάρτε τα μέτρα σας!

Αναμφισβήτητα στην ερώτηση κάπνισμα ή λίγα περιττά κιλά, η απάντηση είναι σαφής: Η διακοπή του καπνίσματος είναι πιο σημαντική από τα λίγα περιττά κιλά που παίρνουμε όταν σταματάμε το κάπνισμα. Κι αυτό γιατί ο κίνδυνος στην υγεία ενός καπνιστή από την πιθανή αύξηση του βάρους είναι μικρότερος συγκριτικά με τον κίνδυνο που διατρέχει εάν συνεχίσει να καπνίζει. Εάν μια από τις ανησυχίες σας κατά τη διακοπή του καπνίσματος είναι η αύξηση του βάρους, αρκεί να προετοιμαστείτε κατάλληλα και σε αυτόν τον τομέα.

Η εκπαίδευση στην αναγνώριση της πείνας και του κορεσμού, η οργάνωση και επιλογή υγιεινότερων και ταυτόχρονα γευστικών σνακ (μικρογευμάτων), ο έλεγχος των εξωτερικών ερεθισμάτων που μπορεί να σας οδηγούν στο φαγητό καθώς και η αντιμετώπιση του συναισθηματικού φαγητού αποτελούν κάποιους από τους τομείς στους οποίους μπορείτε να εκπαιδευτείτε στα πλαίσια ενός διατροφικού προγράμματος με τη βοήθεια ενός επιστήμονα διαιτολόγου κατά τη διάρκεια της προσπάθειας διακοπής του καπνίσματος, ώστε να αποφύγετε τα ανεπιθύμητα περιττά κιλά.
 

Πηγή - premium.paratiritis.gr/ nutrimed.gr

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ! :
ΡΩΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ